Wydarzenia kulturalne niekoniecznie muszą być okazjonalną aktywnością galerii handlowej. Gemini Park Tychy od 1,5 roku pokazuje, jak na stałe mogą się one wpisać w strategię współpracy obiektu z lokalną społecznością. Wszystko dzięki projektowi „Okno na kulturę”, który od 2020 roku konsekwentnie realizowany jest w obiekcie.
– To unikalne przedsięwzięcie, dzięki któremu kultura stale gości w Gemini Park Tychy. Jest to również modelowy przykład na to, jak łącząc siły z lokalnymi partnerami, można stać się nieodzowną częścią życia kulturalnego miasta i regionu. To świeże podejście do takiej aktywności – mówi Aleksandra Zawodzińska, dyrektor ds. marketingu i PR Gemini Park Tychy.
Tym bardziej, że jej fundamentem jest ścisła kooperacja. – „Okno na kulturę” to wspólna inicjatywa Miejskiego Centrum Kultury i Gemini Park Tychy, która zaowocowała przeniesieniem części imprez MCK i jej partnerów na teren naszej galerii. W efekcie, od wielu miesięcy gościmy u siebie artystów, wystawy, koncerty czy spektakle teatralne, a więc wydarzenia, które do tej pory realizowane były w zupełnie innych przestrzeniach – mówi.
Ale nie tylko skala współpracy jest unikalna, także jej forma. Wiele wydarzeń organizowanych we współpracy z MCK odbywa się w jednej z dedykowanej projektowi sklepowych witryn Gemini Park. Przestrzeń ta po raz pierwszy zaadaptowana została w pandemii i od tego czasu regularnie jest wykorzystywana.
– W Gemini Park dosłownie stworzyliśmy prawdziwe okno, przez które można podglądać lokalną kulturę. Za szybą odbywają się wystawy np. fotografii, rzeźby, malarstwa, street artu, koncerty, a nawet spektakle teatralne. To oryginalne i zwracające uwagę widza podejście do pokazywania i konsumowania kultury, zwłaszcza w komercyjnym otoczeniu galerii handlowej – dodaje.
Jak to wygląda w praktyce? Widać to na przykładzie aktywności w tym roku. W witrynie prezentowane były m.in. prace plastyczne podopiecznych MDK nr 1 i uczniów klasy fotografii z TEB Edukacja w Tychach, prace 18 twórców uczestniczących XXIX edycji Konkursowego Pleneru Malarskiego dla Malarzy Nieprofesjonalnych 2021 pt. „Babie Lato” czy fotografie Grzegorza Krzysztofika pochodzące z projektu „Śląsk Taneczny”. Nie zabrakło też muzyki, z koncertem pojawił się team SIDOR x S-AGE.
Tylko do czerwca br. w witrynie pojawiło się 7 wydarzeń, z udziałem kilkudziesięciu artystów. Z kolei rok wcześniej „Okno na kulturę” przyniosło aż 9 projektów, na które złożyło się 25 wydarzeń, angażujących blisko 100 artystów. Wśród największych wydarzeń był m.in. głośny performans Kamilli Baar zrealizowany wspólnie z Teatrem Małym w Tychach czy projekt „7 zmysłów” autorstwa Kasi Korus.
– Realizując projekt prezentujemy to, co dziś warte uwagi w tyskim życiu artystycznym. Nie zamykamy się przy tym jednak na jedną formę sztuki. Wspieramy młodych artystów, promujemy ich twórczość, często jeszcze początkującą, a także – co ważne – przybliżamy działalność Miejskiego Centrum Kultury jako lokalnego hubu artystycznego, który rozwija talenty. Pod tym względem jesteśmy też jego promotorem – mówi Aleksandra Zawodzińska.
Korzyści z projektu płyną także dla galerii. – W kilkanaście miesięcy staliśmy się pełnoprawnym uczestnikiem życia kulturalnego w naszym mieście i ważnym partnerem. Zbudowaliśmy także wokół siebie społeczność, którą zaciekawia tego typu aktywność i która traktuje Gemini Park jako kolejne miejsce w Tychach, w którym można mieć kontakt ze sztuką. To nowa, znacznie szersza rola społeczna galerii, którą wciąż rozwijamy i umacniamy – podsumowuje.
źródło: Gemini Park Tychy, Gemini Holding, Guarana PR
***
Gemini Park Tychy to największe centrum handlowe w Tychach i jedno z najnowocześniejszych na Śląsku, położone w sercu mającego mieć docelowo 100 tys. m kw. hubu handlowego. Na powierzchni 43,6 tys. m kw. GLA klienci mogą znaleźć ponad 130 sklepów, punktów usługowych i lokali gastronomicznych. Centrum jest doskonale skomunikowane z największymi miastami woj. śląskiego, a także z Podbeskidziem. Rynek konsumencki galerii obejmuje ponad 1 mln potencjalnych klientów. Wśród najemców można znaleźć topowe polskie i zagraniczne marki, w tym przede wszystkim marki segmentu modowego i lifestylowego. Tenant-mix wypełnia m.in.: kompletne portfolio marek LPP, H&M, TK Maxx, HalfPrice, New Yorker, Medicine, Diverse, Mohito, Big Star, Lee/Wrangler/Levi’s, Vistula, Wólczanka, Bytom, CCC, Deichmann, Ochnik, Ryłko, Wittchen, Wojas, Apart, W.Kruk, By Dziubeka, Swiss, Yes, Douglas, Rossmann, Hebe, Homla, Jysk, Bel-Pol, Komfort, Pepco, Action, TEDi, Empik, Fabryka Formy, RTV Euro AGD i Media Expert. Operatorem spożywczym galerii jest Biedronka. Swoje lokale gastronomiczne mają tutaj m.in. KFC, McDonald's, , Grycan, Lodomania, Olimp i Thai Express. Operatorem kinowym jest Multikino. Galeria otwarta została w 2018 roku. W 2022 roku zakończyła się natomiast jej rozbudowa o ok. 7 tys. m kw., dzięki której galeria zyskała ofertę rozrywkową. Inwestycja była wielokrotnie nagradzana w kraju i zagranicą, m.in. The European Property Awards 2018, PRCH Retail Awards i CEE Retail Awards.