System nowej generacji
Klient, który gubi się w galerii handlowej, niechętnie wraca do niej na zakupy, zwłaszcza, jeśli jest to nowa galeria, którą dopiero odbiorcy poznają. Nic więc dziwnego, że coraz więcej obiektów w Polsce szuka rozwiązań, dzięki którym można w zrozumiały sposób poprowadzić klienta od wejścia przez cały pasaż.
Nie inaczej zrobił niedawno otwarty Gemini Park Tychy. Najnowsze na Śląsku centrum handlowe zainwestowało nie tylko w czytelny i nowoczesny wayfinding system, ale także w system nowej generacji, podobny do tego, który działa już m.in. w Muzeum Śląskim w Katowicach czy na popularnej wśród turystów trasie spacerowej na katowickim Nikiszowcu.
- Jesteśmy świadomi tego, że klient pierwszorazowy może czuć się zagubiony w galerii. Także stały klient nieraz ma problem z odnalezieniem różnych punktów. Dlatego sposób, w jaki prowadzimy klienta przez galerię postanowiliśmy uprościć, do tego stopnia, aby był on zrozumiały zarówno dla dziecka, jak i osoby starszej – mówi Tomasz Misztalewski, dyrektor Gemini Park Tychy.
Kierunki z pomysłem
Taki efekt uzyskano w Tychach m.in. wkomponowując system wskazywania dróg w aranżację wnętrz galerii. W efekcie tego stał się on naturalnym, acz zauważalnym elementem wystroju centrum handlowego, z którego klienci korzystają w sposób intuicyjny, jak z podpowiedzi.
- Nośniki informacji pojawiają się w galerii w newralgicznych punktach i są ulokowane na odpowiednie wysokości, przez co klient, nawet niskiego lub bardzo wysokiego wzrostu, nie ma problemu z ich odnalezieniem, a co najważniejsze ze zrozumieniem - mówi Bartłomiej Witański, projektant i współtwórca Blank Studio, które tworzyło system w galerii.
- W tej realizacji celowo wykorzystaliśmy wyraźne, kontrastujące kolory, czytelny krój pisma i odpowiedni jego rozmiar. Całość uzupełniliśmy komunikatami w formie piktogramów. Wszystkie te zabiegi sprawiają, że system jest zrozumiały dla osób w każdym wieku – dodaje Aleksandra Krupa projektantka i współtwórczyni Blank Studio.
Ale to nie jedyne, co wyróżnia system na tle innych galerii. Cechą charakterystyczną systemu oznakowania w Gemini Park Tychy jest płynne połączenie cyfrowych i tradycyjnych nośników informacji. Ponadto system został całkowicie dopasowany do charakteru budynku i jego przeznaczenia.
Bazując na projekcie architektonicznym, który zalecał użycie ciepłych i pozytywnych w odbiorze elementów aranżacji, projektanci zdecydowali, że system informacji wizualnej powinien być naturalnym dopełnieniem tych założeń, wpisując się zarówno w dobrane meble znanych światowych designerów, jak i kolorystykę ścian.
- Głównym założeniem, które nam towarzyszyło podczas projektowania, była chęć dopasowania systemu do potrzeb współczesnego odbiorcy korzystającego z urządzeń moblinych, ale także potrzebującego czasem pomocy w dotarciu do celu. Dodatkowo chcieliśmy podkreślić charakter miejsca. Stąd w systemie pojawiają się kolorowe grafiki wizerunkowe i przyjazne ikony – wyjaśnia Bartłomiej Witański.
3 kryteria sterowności
W efekcie tego, w Gemini Park powstał nowoczesny system nowej generacji, który spełnia wszystkie 3 kryteria sterowności, czyli zdolności odnajdywania się w przestrzeni. - Nasi klienci bez trudno mogą określić, w którym punkcie galerii aktualnie się znajdują, co umożliwiają m.in. totemy z mapami pasażu. Bez trudu także potrafią odnaleźć drogę do obranego przez siebie celu np. toalety, co umożliwiają liczne wiszące tablice i podpowiedzi na ścianach – mówi Tomasz Misztalewski.
- Projektanci położyli także nacisk na to, aby klienci mogli z łatwością wyobrazić sobie układ galerii, a następnie odtworzyć go podczas kolejnej wizyty. Tutaj współgra jednak ze sobą zarówno wayfinding system, jak i projekt samego centrum handlowego oparty na prostokącie – dodaje.
Działający w galerii system w sprawia, że Gemini Park nie widzi dziś konieczności np. w tworzeniu infopunktu. – System tak kieruje klientem, że ten porusza się po galerii bez trudu. Na każdym etapie obchodzenia galerii widzi on także jasne wskazówki, gdzie, co jest. Co więcej, może do nich i łatwością wrócić w razie potrzeby – mówi.