Gemini Park staje się coraz bardziej zauważalna, obecna jest już na kilku lokalnych rynkach. Co dziś decyduje o sukcesie brandu w regionach, w których funkcjonuje?
Anna Malcharek: Markę Gemini Park rozwijamy od blisko 10 lat. Przez dekadę udało się nam wypracować silny brand nowoczesnych centrów handlowych, których oferta dopasowana jest do realnych potrzeb lokalnego rynku. O silnej pozycji Gemini Park decyduje dziś kilka elementów. Jednym z kluczowych jest czytelność oferty. Tak rozwijamy tenant-mix w galeriach, aby był on zrozumiały i dopasowany do potrzeb klienta. W galeriach dominują znane i lubiane w Polsce marki. Niezwykle ważne jest dla nas także precyzyjne ulokowanie najemcy w layoucie galerii np. w specjalnej strefie z oferta męską lub „home”. To ułatwia naszym partnerom biznesowym działalność, a klientom poruszanie się po ofercie obiektów. Siłą naszej galerii jest także „podręczność”. Obiekty lokujemy w sąsiedztwie dużych osiedli i niedaleko centrum miasta, tworząc mieszkańcom miejsce, do którego można szybko dotrzeć na codzienne zakupy. Rozwijając galerie skupiamy się także na mniejszych miejscowościach, poszukując rynków, na których można wypełnić lukę. Tak było np. w Tychach i Tarnowie. To pozwala nam na szybkie budowanie rozpoznawalności i przewagi na lokalnym rynku. O sile marki Gemini Park decyduje także jej przyjazny charakter, ale w nowoczesnym wydaniu. Wszystkie 3 galerie w naszym portfolio to dziś obiekty o charakterze prorodzinnym, ale z mocnym akcentem modowym, podkreślonym ofertą. Świadomi jesteśmy tego, że to wciąż moda generuje największe zainteresowanie galerią. Jednocześnie staramy się, aby marka Gemini Park nie była „sztywna”. Pozwalamy jej ewoluować, a poszczególnym obiektom wypracowywać unikalne cechy. Podążamy z duchem czasu, a tym sami jesteśmy otwarci na zmiany, chętnie adaptując u siebie takie rozwiązania jak np. trzecie miejsce czy placemaking. Jednocześnie rozwój opieramy na badaniach socjologicznych i behawioralnych, nie narzucając niczego klientowi. O sukcesie brandu decyduje także pewien stały element. W każdym z miast staramy się być dobrym sąsiadem, zaangażowanym w życie społeczności, włączającym się w inicjatywy miejsco- i miastotwórcze. Taki sprawia, że galerie traktowane są jako naturalny element miasta.
2018 rok był rokiem udanym dla marki Gemini Park. W marcu otwarty został trzeci obiekt Gemini Park, tym razem w Tychach. Jak to najnowsze centrum handlowe wpłynęło na całą markę?
Anna Malcharek: Gemini Park Tychy to najnowocześniejszy obiekt w naszym portfolio. To także jedna z najnowocześniejszych galerii w Polsce. Naturalnym efektem jego otwarcia jest więc wpływ na kierunek rozwoju całej marki. W Tychach wdrożyliśmy szereg rozwiązań, które mogą być kierunkiem i inspiracją dla przyszłych zmian w obiektach z rodziny Gemini Park. Dla przykładu, to pierwsze centrum handlowe Gemini Park z designerskim, acz funkcjonalnym food courtem stworzonym w oparciu o najnowsze na trendy dotyczące koncepcji tej przestrzeni. Ten element już stał się inspiracją dla zmian w Tarnowie i Bielsku. Podobnie zresztą jak powstanie w Tychach 11 stref relaksu adaptujących ideę „trzeciego miejsca” oraz stałej strefy, w której możliwa jest organizacja eventów. Po ten pomysł sięgnęło już Bielsko-Biała. Takich elementów, mogących mieć wpływ na cały brand jest znacznie więcej. W Tychach zastosowano np. wayfinding system nowej generacji, przez co klientom, także osobom starszym, łatwiej jest trafić w wybrane punkty galerii. To pomysł, który z czasem zapewne zaadoptowany zostanie także w innych obiektach. Tyskie Gemini to również pierwsza galeria z naszego portfolio, w której kamery zliczające klientów zainstalowano nie tylko przy wejściach do galerii, ale także we wszystkich sklepach. Pozwala to galerii lepiej zrozumieć, jak rozkłada się ruch w obiekcie i które jego punkty to „hot spoty”. Ten pomysł już rozważamy w innych galeriach. Istnieje także szereg drobnych rozwiązań wprowadzonych w Tychach, które za chwilę pojawią się w pozostałych galeriach np. punkty ładowania urządzeń mobilnych. Z drugiej strony, Tychy czerpią wiele z doświadczeń Tarnowa i Bielska.
Odnośnie Gemini Park Tarnów i Bielsko Biała. Te galerie również się zmieniają. Gonicie Państwo trendy rynkowe?
Anna Malcharek: Stale śledzimy zmiany, jakie zachodzą na rynku, nowe zjawiska i trendy, które mogą umocnić rynkową przewagę Gemini Park. Spośród trendów wybieramy te, które najbardziej pasują do naszych galerii, przy czym wybór wspieramy badaniami i dogłębną analizą. Coraz chętniej sięgamy po ideę trzeciego miejsca, koncepcję galerii społecznościowej czy placemaking. Obecnie szukamy rozwiązań, które pozwolą nam na wprowadzenie elementów retailtainmentu, dzięki któremu nasi klienci będą mogli doświadczyć więcej rozrywki i emocji. Dla przykładu, galeria w Bielsku-Białej ma coraz więcej cech galerii społecznościowej, kładąc nacisk m.in. na rozwój trzecich miejsc i oferty rozrywkowej. Od 2014 rewitalizowane są tam tereny zielone położone przy obiekcie. W 2017 roku w miejscu tym otwarty został pierwszy przy galerii handlowej w Polsce ekopark rozrywki „W DECHĘ!”. W tym roku z kolei powiększony został on o park linowy znajdujący się w przylegającym do galerii Parku Strzygowskiego. W efekcie powstała mająca aż 11,5 tys. m kw. strefa spotkań, rekreacji i zabawy dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Ten kierunek galeria planuje kontynuować. W planach jest rozwój ekoparku m.in. o park trampolin. Swoje wtrąci także miasto. W planach jest bowiem rewitalizacja całego Parku Strzygowskiego, a także powstanie m.in. miejskiej plaży dzięki Budżetowi Obywatelskiemu. Kierunek, w jakim idzie Bielsko widać także w inwestycjach zaplanowanych wewnątrz obiektu. W obiekcie powstało już kilkanaście nowych stref relaksu, a także nowa strefa eventowa. W planach na 2019 rok jest także modernizacja strefy food court. Ten ostatni plan zrealizował już Tarnów. Galeria oddała właśnie do użytku zmodernizowaną strefę gastronomiczną, tworząc tym samym pierwszą w tej galerii przestrzeń spełniającą założenia trzeciego miejsca.
Wspominała Pani o „byciu dobrym sąsiadem”. Zaangażowanie w życie społeczności lokalnej to dziś element charakterystyczny dla marki Gemini Park?
Anna Malcharek: Tak, staramy się być dobrym i zaangażowanym sąsiadem. Pozytywne relacje ze społecznością to jeden z tych elementów, który decyduje o sukcesie galerii na lokalnym rynku. Dlatego tak aktywnie włączamy się w inicjatywy o charakterze prozdrowotnym, edukacyjnymi, proekologicznym czy kulturalnym. Nie ograniczamy się jednak przy tym tylko do popierania pomysłów czy udostępniania miejsca do ich realizacji. Np. w Tarnowie od lat aktywnie wspieramy Stowarzyszenie Siemacha, które ma swój Siemacha Spot tuż obok obiektu. To placówka o charakterze socjoterapeutycznym, w której młodzież może uzyskać pomoc m.in. psychologa i terapeuty. Tutaj prowadzone są także zajęcia sportowe. Inaczej wygląda to w Bielsku. Tam galeria aktywnie wspiera np. projekty placemakingowe. W 2017 roku dzięki współpracy z Akademią Techniczno-Humanistyczną, Gemini Park stworzył w Bielsku –Białej „Skwer Poetów im. Kazimiery Alberti”, czyli nową miejską przestrzeń spotkań. Galeria włącza się także aktywnie w projekty charity, w tym najgłośniejszy projekt ostatnich lat „Bielsko-Biała dla Toma Hanksa”, akcję na rzecz Szpitala Pediatrycznego w Bielsku. Za swoje zaangażowanie w tym roku galeria otrzymała nagrodę „Marka Śląskie” w kategorii CSR. Także Tychy pracują nad relacjami ze społecznością lokalną. Obiekt mocno działa na polu edukacji najmłodszych. Dla przykładu, w minione wakacje zorganizował półkolonie dla dzieci, podczas których najmłodsi mogli wziąć udział w bezpłatnych warsztatach tanecznych, plastycznych, programowania komputerowego i budowania z LEGO.
Na tym jednak Gemini Holding nie poprzestaje?
Anna Malcharek: Mamy cały szereg prac zaplanowanych na najbliższe lata. W 2019 roku rusza rozbudowa najnowszego obiektu w naszym portfolio tj. Gemini Park Tychy. Analizy, jakimi dysponujemy, pokazują, że w Tychach jest potrzebne nowoczesne kino. Ten plan zamierzamy zrealizować. Gemini zostanie rozbudowane o ok. 6,6 tys. m kw. Na tej powierzchni obok wielosalowego kina powstanie także strefa rozrywki, kids play oraz nowe restauracje. Ponadto w najbliższych miesiącach w Tychach ruszą także prace nad wewnętrznym i zewnętrznym placem zabaw. Wciąż w planach pozostaje rozbudowa Gemini Park Tarnów. Galeria miałaby się powiększyć o 7-15 tys. m kw. Podobnie jak w Tychach w planach jest także kino. Galeria ma także w planach prace modernizacyjne pasaży rozłożone na najbliższe 2 lata. W centrum handlowym już zakończyła się modernizacja food court. Również w Bielsku-Białej zajdą zmiany. Centrum przymierza się właśnie do modernizacji food court oraz alejek handlowych. W planach jest także rozwój parku rozrywki „W DECHE!” o kolejne elementy.
Źródło: Gemini Park Tychy/Gemini Holding