Gemini Park Tychy: Rośnie rola edutainmentu w budowaniu wizerunku galerii
Opublikowano 5 marca 2020
Edutainment, czyli połączenie edukacji z rozrywką zajmuje coraz więcej miejsca w działaniach marketingowych centrów handlowych. Przykładem jest Gemini Park Tychy, gdzie blisko połowę dni w roku wypełnia tzw. mądra zabawa.
Galerie stawiają na wiedzę i zabawę
Edutainmnet, czyli edurozrywka, to nic innego jak połączenie nauki z dobrą zabawą. Przy czym zabawa jest tutaj sposobem na przekazanie najmłodszym często złożonej wiedzy z zakresu fizyki, chemii, biologii, medycyny czy geografii. Przez wiele lat edutainment był domeną dziecięcych uniwersytetów, muzeów i centrów nauki. Teraz na dobre zadomawia się w centrach handlowych.
- Wydarzenia w centrach handlowych ewoluują. Czysta rozrywka ustępuje coraz częściej miejsca mądrej zabawie, w której ważnym elementem jest przekazywanie wiedzy, rozwój umiejętności i talentu czy odkrywanie świata. Wiąże się to bezpośrednio z poszerzaniem tradycyjnych funkcji galerii handlowych o nowe, związane m.in. ze spędzaniem czasu wolnego - mówi Aleksandra Zawodzińska, dyrektor ds. marketingu i PR Gemini Park Tychy.
Korzystają na tym przede wszystkim duże centra handlowo-rozrywkowe, ale także mniejsze galerie pozycjonujące się jako rodzinnie. To właśnie w nich coraz częściej można uczestniczyć w bezpłatnych półkoloniach, warsztatach np. plastycznych, tanecznych, naukowych i językowych, spektaklach teatralnych czy w interaktywnych wystawach, które jakością, skalą i scenariuszem nie odbiegają od tych, jakie znamy np. z Centrum Nauki Kopernik.
- Nakłady na edutaimnent w galeriach w ostatnich latach znacznie wzrosły. Wystawy, które dziś przygotowywane są dla centrów handlowych tworzone są np. przez te same firmy, które pracują dla muzeów. Nie są to już proste, często obwoźne ekspozycje na systemie wystawienniczym, ale złożone interaktywne wystawy ze scenariuszem, który angażuje zwiedzających, pokazując często zaskakujące zjawiska i tematy. Wiele z nich projektowanych jest na wyłączność dla konkretnych galerii - mówi Zawodzińska.
To nie jedyna nowość. - Zmienia się także podejście do organizowanych warsztatów. Te do niedawna stanowiły jedynie dodatek do wydarzeń o większej skali. Dziś stają się atrakcją samą w sobie, przy czym ich formuła i treść jest znacznie szersza niż jeszcze 5 lat temu. Coraz częściej stawia się tutaj na zajęcia, które odkrywają talent i pomagają w jego rozwoju lub zajęcia popularyzujące pewne idee np. zero waste czy związane ze zdrowym stylem życia - dodaje przedstawicielka Gemini Park.
Tyska galeria daje przykład
Przykład na to, jak efektywnie wykorzystywać edutainment widać w Gemini Park Tychy. Tam edurozrywka to nie tylko jedna z podstaw kalendarza marketingowego, to także sposób na wsparcie pozycjonowania galerii oraz umocnienie jej przewagi na lokalnym rynku. Już dziś nauka połączona z zabawą stanowi ok. 80% wszystkich organizowanych tu wydarzeń. Tylko w ciągu ostatniego roku centrum handlowe przygotowało aż 10 edurozrywkowych wydarzeń, które w sumie trwały 158 dni.
- Eduzabawa na stałe wpisała się w naszą strategię marketingową, ale także w strategię pozycjonowania. Wydarzenia tego typu nie tylko podkreślają rodzinny charakter galerii, umacniając ten wizerunek na lokalnym rynku, ale mają także wpływ na footfall, aktywizując go w kluczowych dla nas momentach np. w wakacje czy w okresie świąt. Mają więc wpływ na wyniki galerii - mówi.
I dodaje: - Wydarzenia łączące naukę z zabawą umożliwiają także budowanie pozytywnych relacji ze społecznością lokalną, zwłaszcza z placówkami edukacyjnymi oraz instytucjami. Te ostatnie chętnie włączają się w tego typu przedsięwzięcia. Edutainment wspiera także proces tworzenia wokół Gemini Park społeczności, która dzięki temu postrzega nas nie tylko jako obiekt handlowy, ale jako miejsce ciekawych wydarzeń w Tychach - mówi Zawodzińska.
Czym konkretnie przyciąga Gemini Park? W lutym br. w galerii zadebiutowała wystawa interaktywna poświęcona iluzji optycznej "Kątem Oka", po raz pierwszy pokazywana w galerii handlowej. Eksponaty na nią stworzyli eksperci, pracujący dotąd nad ekspozycjami m.in. dla Centrum Nauki Experimentatatorium w Moskwie czy Centrum Nauki Hewelium. W styczniu z kolei stanęła tutaj najpiękniejsza w Europie ruchoma makieta kolejowa, pokazująca 100 lat podróży pociągiem. Grudzień ub. roku wypełniły z kolei interaktywne spektakle teatralne.
Wrzesień 2019 przyniósł z kolei trwającą ponad miesiąc wystawę "100 lat historii hokeja w Tychach", którą zorganizowano wspólnie z Muzeum Miejskim w Tychach. Interaktywna ekspozycja przybliżała wiek rozwoju tej dyscypliny sportu, bawiąc jednocześnie najmłodszych licznymi, interaktywni atrakcjami. Wcześniej w Gemini Park zamieniono w scenę teatralną, organizując tutaj 4 z 11 spektakli granych podczas Festiwalu Teatrów Niezależnych Andromedon w Tychach.
Letnie wakacje wypełniło natomiast aż 140 różnych warsztatów dla dzieci od 5 do 15 lat, w tym zajęcia kreatywne, artystyczne i naukowe. Podobny projekt zorganizowano podczas ubiegłorocznych zimowych ferii, wypełniając 2 tygodnie aż 85 różnymi warsztatami. Gemini Park gościł także wystawę dinozaurów połączoną z wystawą skamielin, wystawę militarną z 8 wozami wojskowymi i 12 gablotami eksponatów oraz wystawę "Połącz się" poświęconą historii komunikacji.
- Projekty, po które sięgamy są świeże i nowoczesne. Wiele z nich powstaje wyłącznie dla nas. Nie unikamy także gotowych formatów, które pasują do naszej strategii. Mocny akcent kładziemy na interaktywność. Zależy nam na tym, aby wydarzenia były nie tylko do oglądania, ale do uczestniczenia. Obok działań prosprzedażowych, to dziś jeden z kluczowych akcentów naszego marketingu - mówi Zawodzińska.
Ten kierunek ma wpływ na wyniki, jakie osiąga Gemini Park. Przemyślana strategia marketingowa w nieco ponad rok pozwoliła galerii osadzić się na lokalnym rynku, a także zdobyć grono lojalnych klientów. Galeria także systematyczne zwiększa ich pulę. Widać to w podsumowaniu ubiegłego roku, który był pierwszym pełnym rokiem obecności na rynku tyskiej galerii. W miesiącach, w których centrum mogło porównać wyniki rok do roku zanotowano średnio aż 7% wzrost footfall'u.
- Na wyniki Gemini Park wpływa dziś wiele czynników. Jednym z kluczowych jest doskonale skomponowana kompaktowa oferta, ale także lokalizacja. Nie bez znaczenia jest także marketing, który zaskakuje klienta i zachęca dłuższych odwiedzin i powrotu. To kierunek, który w najbliższych latach będziemy umacniać. Pracujemy już nad kolejnymi, zaskakującymi projektami. Kolejny edutainmentowy projekt zaprezentujemy już w maju. Będzie to absolutna nowość skupiająca się na sztuce nowoczesnej - zapowiada Zawodzińska
źródło: Gemini Park Tychy, Gemini Holding, Guarana PR
Gemini Park Tychy
Gemini Park to jedna z najnowocześniejszych galerii handlowych w Polsce i pierwsza tak duża w Tychach. Na powierzchni 36,6 tys. m kw. znajdziemy blisko 130 sklepów, restauracji i punktów usługowych. Obiekt położony jest w bezpośrednim sąsiedztwie uczęszczanej trasy DK1, łączącej m.in. Śląsk z Podbeskidziem, zaledwie 3,5 km od ścisłego centrum miasta. W gronie najemców galerii znajdują się m.in: H&M, TK Maxx, Reserved, Vistula, Wólczanka, Bytom, New Yorker, Cropp, Mohito, Sinsay, House, Kubenz, Quiosque, Big Star, Lavard, Diverse, Medicine, Monnari, Pako Lorente, Szachownica, Calzedonia, Gatta, Orsay, Lee/Wrangler/Levi’s, Apart, W.Kruk, By Dziubeka, Swiss, Time Trend, Yes, CCC, Deichmann, Ochnik, Ryłko, Wittchen, Wojas, Komfort, Komfort Łazienki, Jysk, home&you, Pepco, Homla, Douglas, Endorphine, Hebe, Kontigo, Inglot, Rossmann, Vision Express, Yves Rocher, Ziaja, Empik, Kolporter, Świat Książki, Smyk, Coccodrillo. Usługi w Gemini Park to ponad 30 punktów, m.in. Fabryka Formy, salony Orange, T-Mobile, Play, Plus, Poczta Polska, Maxi ZOO, Tauron, Itaka, Rainbow Tours czy E-Smoking World. Operatorem spożywczym galerii jest Biedronka. W centrum handlowym znajduje się także 13 lokali gastronomicznych, w tym KFC, McDonald's, City Kebab, Mihiderka, Grycan, Lodomania, Olimp, Polski Stół i Thai Express. Centrum handlowe nagrodzone The European Property Awards 2018, CEE Retail Awards w kategorii Retail Project-medium, a także Retail Awards 2019. Właścicielem obiektu jest krakowski deweloper Gemini Holding.
Edutainmnet, czyli edurozrywka, to nic innego jak połączenie nauki z dobrą zabawą. Przy czym zabawa jest tutaj sposobem na przekazanie najmłodszym często złożonej wiedzy z zakresu fizyki, chemii, biologii, medycyny czy geografii. Przez wiele lat edutainment był domeną dziecięcych uniwersytetów, muzeów i centrów nauki. Teraz na dobre zadomawia się w centrach handlowych.
- Wydarzenia w centrach handlowych ewoluują. Czysta rozrywka ustępuje coraz częściej miejsca mądrej zabawie, w której ważnym elementem jest przekazywanie wiedzy, rozwój umiejętności i talentu czy odkrywanie świata. Wiąże się to bezpośrednio z poszerzaniem tradycyjnych funkcji galerii handlowych o nowe, związane m.in. ze spędzaniem czasu wolnego - mówi Aleksandra Zawodzińska, dyrektor ds. marketingu i PR Gemini Park Tychy.
Korzystają na tym przede wszystkim duże centra handlowo-rozrywkowe, ale także mniejsze galerie pozycjonujące się jako rodzinnie. To właśnie w nich coraz częściej można uczestniczyć w bezpłatnych półkoloniach, warsztatach np. plastycznych, tanecznych, naukowych i językowych, spektaklach teatralnych czy w interaktywnych wystawach, które jakością, skalą i scenariuszem nie odbiegają od tych, jakie znamy np. z Centrum Nauki Kopernik.
- Nakłady na edutaimnent w galeriach w ostatnich latach znacznie wzrosły. Wystawy, które dziś przygotowywane są dla centrów handlowych tworzone są np. przez te same firmy, które pracują dla muzeów. Nie są to już proste, często obwoźne ekspozycje na systemie wystawienniczym, ale złożone interaktywne wystawy ze scenariuszem, który angażuje zwiedzających, pokazując często zaskakujące zjawiska i tematy. Wiele z nich projektowanych jest na wyłączność dla konkretnych galerii - mówi Zawodzińska.
To nie jedyna nowość. - Zmienia się także podejście do organizowanych warsztatów. Te do niedawna stanowiły jedynie dodatek do wydarzeń o większej skali. Dziś stają się atrakcją samą w sobie, przy czym ich formuła i treść jest znacznie szersza niż jeszcze 5 lat temu. Coraz częściej stawia się tutaj na zajęcia, które odkrywają talent i pomagają w jego rozwoju lub zajęcia popularyzujące pewne idee np. zero waste czy związane ze zdrowym stylem życia - dodaje przedstawicielka Gemini Park.
Tyska galeria daje przykład
Przykład na to, jak efektywnie wykorzystywać edutainment widać w Gemini Park Tychy. Tam edurozrywka to nie tylko jedna z podstaw kalendarza marketingowego, to także sposób na wsparcie pozycjonowania galerii oraz umocnienie jej przewagi na lokalnym rynku. Już dziś nauka połączona z zabawą stanowi ok. 80% wszystkich organizowanych tu wydarzeń. Tylko w ciągu ostatniego roku centrum handlowe przygotowało aż 10 edurozrywkowych wydarzeń, które w sumie trwały 158 dni.
- Eduzabawa na stałe wpisała się w naszą strategię marketingową, ale także w strategię pozycjonowania. Wydarzenia tego typu nie tylko podkreślają rodzinny charakter galerii, umacniając ten wizerunek na lokalnym rynku, ale mają także wpływ na footfall, aktywizując go w kluczowych dla nas momentach np. w wakacje czy w okresie świąt. Mają więc wpływ na wyniki galerii - mówi.
I dodaje: - Wydarzenia łączące naukę z zabawą umożliwiają także budowanie pozytywnych relacji ze społecznością lokalną, zwłaszcza z placówkami edukacyjnymi oraz instytucjami. Te ostatnie chętnie włączają się w tego typu przedsięwzięcia. Edutainment wspiera także proces tworzenia wokół Gemini Park społeczności, która dzięki temu postrzega nas nie tylko jako obiekt handlowy, ale jako miejsce ciekawych wydarzeń w Tychach - mówi Zawodzińska.
Czym konkretnie przyciąga Gemini Park? W lutym br. w galerii zadebiutowała wystawa interaktywna poświęcona iluzji optycznej "Kątem Oka", po raz pierwszy pokazywana w galerii handlowej. Eksponaty na nią stworzyli eksperci, pracujący dotąd nad ekspozycjami m.in. dla Centrum Nauki Experimentatatorium w Moskwie czy Centrum Nauki Hewelium. W styczniu z kolei stanęła tutaj najpiękniejsza w Europie ruchoma makieta kolejowa, pokazująca 100 lat podróży pociągiem. Grudzień ub. roku wypełniły z kolei interaktywne spektakle teatralne.
Wrzesień 2019 przyniósł z kolei trwającą ponad miesiąc wystawę "100 lat historii hokeja w Tychach", którą zorganizowano wspólnie z Muzeum Miejskim w Tychach. Interaktywna ekspozycja przybliżała wiek rozwoju tej dyscypliny sportu, bawiąc jednocześnie najmłodszych licznymi, interaktywni atrakcjami. Wcześniej w Gemini Park zamieniono w scenę teatralną, organizując tutaj 4 z 11 spektakli granych podczas Festiwalu Teatrów Niezależnych Andromedon w Tychach.
Letnie wakacje wypełniło natomiast aż 140 różnych warsztatów dla dzieci od 5 do 15 lat, w tym zajęcia kreatywne, artystyczne i naukowe. Podobny projekt zorganizowano podczas ubiegłorocznych zimowych ferii, wypełniając 2 tygodnie aż 85 różnymi warsztatami. Gemini Park gościł także wystawę dinozaurów połączoną z wystawą skamielin, wystawę militarną z 8 wozami wojskowymi i 12 gablotami eksponatów oraz wystawę "Połącz się" poświęconą historii komunikacji.
- Projekty, po które sięgamy są świeże i nowoczesne. Wiele z nich powstaje wyłącznie dla nas. Nie unikamy także gotowych formatów, które pasują do naszej strategii. Mocny akcent kładziemy na interaktywność. Zależy nam na tym, aby wydarzenia były nie tylko do oglądania, ale do uczestniczenia. Obok działań prosprzedażowych, to dziś jeden z kluczowych akcentów naszego marketingu - mówi Zawodzińska.
Ten kierunek ma wpływ na wyniki, jakie osiąga Gemini Park. Przemyślana strategia marketingowa w nieco ponad rok pozwoliła galerii osadzić się na lokalnym rynku, a także zdobyć grono lojalnych klientów. Galeria także systematyczne zwiększa ich pulę. Widać to w podsumowaniu ubiegłego roku, który był pierwszym pełnym rokiem obecności na rynku tyskiej galerii. W miesiącach, w których centrum mogło porównać wyniki rok do roku zanotowano średnio aż 7% wzrost footfall'u.
- Na wyniki Gemini Park wpływa dziś wiele czynników. Jednym z kluczowych jest doskonale skomponowana kompaktowa oferta, ale także lokalizacja. Nie bez znaczenia jest także marketing, który zaskakuje klienta i zachęca dłuższych odwiedzin i powrotu. To kierunek, który w najbliższych latach będziemy umacniać. Pracujemy już nad kolejnymi, zaskakującymi projektami. Kolejny edutainmentowy projekt zaprezentujemy już w maju. Będzie to absolutna nowość skupiająca się na sztuce nowoczesnej - zapowiada Zawodzińska
źródło: Gemini Park Tychy, Gemini Holding, Guarana PR
Gemini Park Tychy
Gemini Park to jedna z najnowocześniejszych galerii handlowych w Polsce i pierwsza tak duża w Tychach. Na powierzchni 36,6 tys. m kw. znajdziemy blisko 130 sklepów, restauracji i punktów usługowych. Obiekt położony jest w bezpośrednim sąsiedztwie uczęszczanej trasy DK1, łączącej m.in. Śląsk z Podbeskidziem, zaledwie 3,5 km od ścisłego centrum miasta. W gronie najemców galerii znajdują się m.in: H&M, TK Maxx, Reserved, Vistula, Wólczanka, Bytom, New Yorker, Cropp, Mohito, Sinsay, House, Kubenz, Quiosque, Big Star, Lavard, Diverse, Medicine, Monnari, Pako Lorente, Szachownica, Calzedonia, Gatta, Orsay, Lee/Wrangler/Levi’s, Apart, W.Kruk, By Dziubeka, Swiss, Time Trend, Yes, CCC, Deichmann, Ochnik, Ryłko, Wittchen, Wojas, Komfort, Komfort Łazienki, Jysk, home&you, Pepco, Homla, Douglas, Endorphine, Hebe, Kontigo, Inglot, Rossmann, Vision Express, Yves Rocher, Ziaja, Empik, Kolporter, Świat Książki, Smyk, Coccodrillo. Usługi w Gemini Park to ponad 30 punktów, m.in. Fabryka Formy, salony Orange, T-Mobile, Play, Plus, Poczta Polska, Maxi ZOO, Tauron, Itaka, Rainbow Tours czy E-Smoking World. Operatorem spożywczym galerii jest Biedronka. W centrum handlowym znajduje się także 13 lokali gastronomicznych, w tym KFC, McDonald's, City Kebab, Mihiderka, Grycan, Lodomania, Olimp, Polski Stół i Thai Express. Centrum handlowe nagrodzone The European Property Awards 2018, CEE Retail Awards w kategorii Retail Project-medium, a także Retail Awards 2019. Właścicielem obiektu jest krakowski deweloper Gemini Holding.
Zdjęcia do pobrania
Przypisane branże